Scheveningen, 09-07-07.

Een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning. Dat gezegde gaat zeker op voor de ONJ Loodsboot 'Titaantje' en zijn schipper Godfried van Benthem van den Berg (74). Zijn boot is behoorlijk 'standaard'; hijzelf allerminst.

Wij spraken met Godfried bij hem aan boord in de haven van Scheveningen.
'Dat ik in Scheveningen lig, heeft meer een sociale reden dan een praktische.' biecht hij ons op. 'Als verwoed wedstrijdzeezeiler lag ik hier al jaren. Toen ik een pacemaker kreeg en mijn vrouw en ik daarop besloten van onze OD 34 over te stappen op een Loodsboot, kon ik hier gelukkig gewoon blijven liggen. Wij kennen hier bijna iedereen. Ik zit bijvoorbeeld ook nog steeds in de wedstrijdcommissie. Die contacten houd ik heel graag aan. Het is wel zo dat we hier niet het hele jaar liggen. In het voor- en naseizoen verkassen wij naar de Kaag. Dan liggen we in Warmond bij de Koninklijke Watersport Vereniging De Kaag. Dat is meestal ook het vertrekpunt voor onze jaarlijkse vakantie. We gaan dan zo'n week of vijf 'en route' door Nederland en België. Het varen op zee blijft toch wel beperkt tot dagtochtjes. De grens ligt zo'n beetje bij windkracht 4 en uit een andere richting dan noordwest. Dan moet je namelijk te lange stukken dwarszees varen en daar is de Loodsboot net iets te tuitelig voor.'
Geen grote zeereizen dus meer zoals vroeger met de OD 34 of met zijn voorganger de Pionier. 'Maar we hebben ons goed aangepast en ik ben inmiddels behoorlijk verknocht geraakt aan dit scheepje.'

Het 'Titaantje' (v/h D80) is niet speciaal geprepareerd voor op zee. 'Het enige dat ik erin heb laten maken is een handlenspomp. Op spierkracht vertrouw ik meer dan op elektriciteit. Wat ik wel erg handig heb gevonden is de pilotreling. Die stond er trouwens al op toen ik hem kocht. Dat geeft toch veel meer houvast dan de standaard lage reling. Verder is het voor op zee een must dat het schip een halfglijder is. Dat lukt prima met dit schip en zijn 56 pk en trimflappen.'

Speciale apparatuur of zo vind je bij Godfried ook niet aan boord. 'Er zit wel een marifoon op, maar die gebruik ik nauwelijks en de plotter/GPS lijkt mij wel handig voor als je ooit eens in de mist verzeild raakt. Dan kun je nog wat. Maar ook die gebruik ik eigenlijk nooit.'

Kortom: als je zelf bevaren genoeg bent is een Loodsboot een prima schip. Het is geschikt voor categorie C en dus voor kustwater. Dat vindt Godfried trouwens wel behoorlijk paradoxaal. Bij 'kustwater' moet je immers ruim uit de buurt blijven. Dat zit veel te dicht op de kant!"

Wim van Yperen
www.mijnONJ.nl